West-Vlaanderen : de gedreven provincie
logo Milcobel

Milcobel_2018

16 april - 27 april 2018
13222

Duurzame km afgelegd

1.75

Ton CO2 bespaard

71

Deelnemende werknemers

8%

% overstappers

41

Gebruiken nu de fiets

13222

Duurzame km afgelegd

1.75

Ton CO2 bespaard

71

Deelnemende werknemers

8%

% overstappers

41

Gebruiken nu de fiets

Milcobel

Melkerijstraat 10
8920 Langemark
België

Milcobel – met hoofdkantoor in Kallo – is de grootste zuivelverwerker van België. In totaal wordt op jaarbasis meer dan 1,4 miljard liter melk verwerkt in diverse zuivelproducten zoals kaas, boter, melkpoeder, roomijs, consumptiemelk en andere. In de verschillende productie-units in België (Langemark, Moorslede, Brugge, Schoten en Kallo), Nederland en Frankrijk werken in totaal zo’n 2.000 medewerkers. Dit team van enthousiaste en competente medewerkers realiseert samen een omzet van ruim 1 miljard euro.

Milcobel is als zuivelcoöperatie een uniek bedrijf. Door wat we doen op sociaal (people), economisch (profit) en ecologisch (planet) vlak, hebben we een uniek duurzaamheidsprofiel.

People – Meer dan 5.000 gezinnen (3.000 leden-melkveehouders en 2.000 medewerkers) bouwen hun leven op met de meerwaarde die we allen samen in Milcobel creëren. En wist je dat er onder meer projecten in Mali en Soedan lopen waar de meest kwetsbare en ondervoede kinderen dankzij ons melkpoeder toch de essentiële voedingswaarden binnen krijgen?

Planet – We doen gigantische inspanningen om onze melk zo ecologisch mogelijk te produceren en te verwerken, met het oog op een reductie van het energieverbruik in alle stappen van de productieketen. En misschien mag er toch ook even stilgestaan worden bij het mooie, rustgevende groene landschap in onze contreien dankzij de activiteit van de melkveehouders.

Profit – In ons coöperatief model zijn de aandeelhouders van Milcobel hardwerkende melkveehouders die zich met een onderlinge solidariteit verenigd hebben om voor elkaar een duurzame melkverwerking en een faire melkprijs te kunnen realiseren.

Onze ‘human resources’ zijn net als ‘natural resources’ schaars, kostbaar en dus noodzakelijk om op duurzame wijze mee om te gaan. Initiatieven zoals de Milcobelrun, deelname aan allerlei andere sportieve events, diverse investeringen i.k.v. ergonomie en onze deelname aan het charter duurzaam ondernemen kaderen hierin.

Bovendien gaan we binnenkort van start met een fietsleasing initiatief, waarbij we onze medewerkers een duwtje in de rug willen geven bij de aankoop van een (elektrische) fiets. Onze deelname aan de testkaravaan is een ideale manier om hen hiervan te laten proeven en hen misschien helemaal te overtuigen om op een meer duurzame wijze naar het werk te komen.

Ben je ook overtuigd dat je bedrijf moet deelnemen?

Maak hier een afspraak en testkaravaan komt bij je langs.

Neem deel met je bedrijf