West-Vlaanderen : de gedreven provincie

Als deelnemer van deze campagne verklaar je je akkoord met volgende bepalingen: 

1. Algemene campagneprincipes:

  • De campagne staat open voor zowel personeelsleden die een aangeboden vervoermiddel willen uittesten als voor personeelsleden die geen vervoermiddel willen uittesten maar wel reeds duurzaam van en naar het werk komen.
  • Deelnemers engageren zich om gedurende de betrokken campagneperiode er naar te streven om minstens 50% van hun werkdagen zich duurzaam te verplaatsen tijdens hun woon-werktraject. Indien er gebruik gemaakt wordt van een gratis ter beschikking gesteld vervoermiddel, dan moet je er eveneens naar streven om dit vervoermiddel minstens 50% van de werkdagen te gebruiken voor het woon- werktraject.
  • Je vult het inschrijvingsformulier op www.testkaravaan.be in eer en geweten in.
  • Indien je gebruik maakt van een gratis ter beschikking gesteld vervoermiddel, engageer je je om na afloop van de campagne een evaluatieformulier in te vullen over jouw persoonlijke ervaringen met dit betrokken voertuig.
  • De aangeboden vervoermiddelen zijn in eerste instantie bedoeld voor woon-werkverkeer, maar ook gebruik buiten het persoonlijke woon-werkverkeer is toegelaten (behalve voor de openbaar vervoerpassen/blue bikes, zie punt 3). De fietsen zijn immers verzekerd voor eventuele materiële schade door gebruik van de deelnemers aan de testkaravaan.
  • De aangeboden vervoermiddelen mogen NIET aan derden ontleend/ter beschikking gesteld worden.
  • Enkel personeelsleden van deelnemende bedrijven kunnen zich inschrijven.

2. Ontlenen van een fiets

  • De ter beschikking gestelde fiets wordt in eerste instantie gebruikt voor je woon-werkverplaatsing gedurende de campagneperiode. Beperkt gebruik buiten het persoonlijke woon-werkverkeer kan, maar gebeurt op eigen verantwoordelijkheid en moet beperkt zijn.
  • Fietsers dienen de normale weg van en naar het werk te volgen. De verzekering arbeidsongevallen van het bedrijf waar de werknemer tewerkgesteld is, dekt bij aanvaarding van het dossier lichamelijke schade opgelopen tijdens de woon-werkverplaatsing. Lichamelijke schade opgelopen tijdens verplaatsingen buiten het woon-werktraject valt niet onder de verzekering arbeidsongevallen en is niet ten koste van het bedrijf. Materiële schade aan de fiets is verzekerd door het provinciebestuur West-Vlaanderen.
  • De fietsen die gratis in bruikleen gesteld worden aan het betrokken personeelslid zijn wettelijk in orde en beschikken over 2 sloten (één hoefijzerslot en één kettingslot). Indien je toch een gebrek vaststelt, geef dit dan onmiddellijk door aan de interne campagneverantwoordelijke van je bedrijf.
  • Hou er rekening mee dat je de fiets dient af te halen op je werkplaats op de startdag en terug te brengen op je werkplaats op de slotdag. Meer info hierover via je interne campagnecoördinator.
  • Je beheert de fiets als een voorzichtig en redelijke persoon. Zo zorg je ervoor dat de fiets steeds veilig gestald is, je de bijhorende fietssloten gebruikt en je de fiets in dezelfde staat terug bezorgt.
  • Ingeval van diefstal maak je een kopie van het proces-verbaal opgemaakt door de politie én de originele sleutel over aan de campagneverantwoordelijke van je organisatie/bedrijf. Indien dit niet mogelijk is, dien je de fiets terug te betalen.
  • Ingeval van fietspech/schade aan je fiets, kan je tijdens de werkuren beroep doen op de service van de fietsleverancier (vzw Mobiel). Zij trachten je fiets zo snel mogelijk te herstellen. Indien nodig, kan je rekenen op pechbijstand via de VAB zodat jij en je fiets veilig op het werk/thuis geraken.
  • De fietsen (uitgezonderd de vouwfiets en blue bike) mogen enkel gebruikt worden voor het volledige woon-werktraject, niet in combinatie met wagen, trein of bus (mag dus bijvoorbeeld niet aan het treinstation gestald worden als pendelfiets). De vouwfiets en blue bike mogen wel gecombineerd worden met wagen, trein of bus.

3. Gebruik van railpassen/buskaarten

  • De aangeboden railpassen/buskaarten/blue bike vouchers mogen ENKEL gebruikt worden voor het woon-werktraject door het betrokken personeelslid gedurende de campagneperiode.
  • Ten laatste 2 weken na afloop van de campagneperiode bezorg je ALLE (zowel gebruikte als niet gebruikte) ter beschikking gestelde railpassen/buskaarten/blue bike vouchers met vermelding van je naam en werkplaats in een gesloten enveloppe aan de interne campagneverantwoordelijke van je bedrijf.
  • Indien misbruik vastgesteld wordt of de ter beschikking gestelde railpassen/buskaarten niet terugbezorgd worden aan de interne campagneverantwoordelijke van je bedrijf, zullen de betrokken ritten door het provinciebestuur West-Vlaanderen teruggevorderd worden bij het betrokken personeelslid.

4. Toewijzing van aanvraag testvervoermiddel

  • Deelnemers kunnen gedurende de campagneperiode gratis een duurzaam vervoermiddel uittesten.
  • Zowel personeelsleden die voor de start van de campagne alleen met de wagen naar het werk komen als personeelsleden die hun woon-werktraject reeds duurzaam aflegden, komen in aanmerking om een aangeboden vervoermiddel uit te testen.
  • Per campagneperiode (overeengekomen aantal testweken tussen provinciebestuur West-Vlaanderen en het bedrijf) worden er per bedrijf een bepaald aantal speed pedelecs, elektrische fietsen, elektrische bakfietsen, elektrische longtails en vouwfietsen ter beschikking gesteld. Daarnaast zijn er ook een onbeperkt aantal railpassen/buskaarten/Blue Bike vouchers ter beschikking.
  • De provincie West-Vlaanderen streeft naar een verduurzaming van het woon-werkverkeer en daarom geeft ze voorrang aan autosolisten die een vervoermiddel wensen uit te testen, indien de vraag hoger is dan het aanbod.

5. Wetgevend kader/toewijzing/gebruik van speedpedelecs

Situering

Speedpedelecs staan algemeen bekend als "snelle elektrische fietsen". De naam komt van het feit dat ze trapondersteuning bieden bij snelheden tot 45 km/u.  Omdat deze snelle elektrische fiets toch meer heeft van een fiets dan een bromfiets, heeft men in België een nieuwe categorie van bromfietsen in het leven geroepen, de “bromfiets klasse P” (voor “speed Pedelec”). Een speedpedelec is dus geen fiets, maar wordt wettelijk geclassifceerd als een bromfiets. Speed pedelecs vormen een aparte categorie binnen de bromfietsen, naast de klassen A en B. 

Ze wegen meer dan 25 kg en zijn uitgerust met een hulpaandrijfsysteem dat voornamelijk is ontworpen om te helpen bij het trappen. Deze "duwhulp" stelt ze in staat om autonoom te rijden met snelheden tot 5-6 km/u.

Leeftijd, dresscode en vereiste papieren van een speedpedelec gebruiker

  • Een gebruiker van een speedpedelec moet minimum 16 jaar zijn.
  • De gebruiker van een speed pedelec heeft helmplicht. Dit moet een bromfietshelm zijn of een fietshelm die voldoet aan de norm EN1078, waarbij de slapen en het achterhoofd beschermd moeten zijn.. De provincie West-Vlaanderen/fietsleverancier levert deze specifieke fietshelmen aan.
  • De speedpedelec gebruiker moet in het bezit zijn van een rijbewijs B of rijbewijs AM, verzekeringsbewijs en kentekenbewijs, wanneer hij rondrijdt met de speedpedelec. Verzekeringsbewijs en kentekenbewijs zal aangeleverd worden door de provincie/fietsleverancier.

De plaats van de speedpedelec op de openbare weg

  • De speedpedelec gebruikers kunnen vrij kiezen om op wegen met een maximale toegelaten snelheid van 50 km/u de fietspaden te gebruiken. Ligt de opgelegde snelheid hoger, dan zijn fietspaden in principe verplicht.
  • Is er een fietspad aangeduid door het verkeersbord D10, dan mag je er met de speedpedelec nooit gebruik van maken en moet je op de rijbaan rijden.
  • Je mag niet rijden in een voetgangerszone.
  • De maximumsnelheid geldt uiteraard ook voor speedpedelecs. Op plaatsen met een maximumsnelheid van 30 km/u of minder moet je die dus ook respecteren.
  • In een fietszone wordt de speedpedelec behandeld als een fietser: je mag je andere fietsers voorbijsteken, maar je mag de maximumsnelheid van 30 km/u niet overschrijden. Autobestuurders mogen echter speedpedelecs niet voorbijsteken in een fietszone.
  • Ook in schoolstraten is een speed pedelec toegestaan.
  • Op jaagpaden zijn speedpedelecs toegestaan als deze deel uitmaken van een fietssnelweg, of als de toestemming expliciet wordt aangegeven door een onderbord. De maximumsnelheid is over het algemeen 30 km/u. De snelheid wordt verlaagd tot 10 km/u indien het jaagpad zich binnen de bebouwde kom bevindt, bij het naderen van bochten met beperkt zicht, op kruispunten en op sluiswallen.
  • Als het symbool voor de speedpedelec (bromfiets + P) op het bord staat, betekent dit dat het toegelaten is daar met een speedpedelec te rijden. Deze toelatingen kunnen voorzien worden op voorbehouden wegen, bijvoorbeeld op straten met beperkte eenrichtingsverkeer, busstroken of bijzondere overrijdbare beddingen die voorbehouden zijn voor het openbaar vervoer.

Meer weten over de plaats van een speedpedelec op de openbare weg? Raadpleeg dan deze brochure van "de Wegcode". Weet ook dat vanaf september 2026 er een nieuwe Wegcode van kracht wordt waarbij oa. wijzigingen zijn voor de plaats van de speedpedelec op de weg.
 

Gebruik van de speedpedelec in de testkaravaan

Enkel personeelsleden met een geschikt woon-werktraject krijgen door hun campagnecoördinator een speedpedelec toegewezen. Hiervoor wordt rekening gehouden met een aantal criteria:

  • In het bezit zijn van een rijbewijs B of AM
  • Enkele woon-werkafstand van minimaal 5 km
  • Woon-werktraject met zo weinig mogelijk kruisingen en weinig dens verkeer
  • Het woon-werktraject loopt bij voorkeur niet door een stadscentrum

De gebruiker van een speedpedelec dient zich bewust te zijn van de hogere snelheid van de speedpedelec, en dient zijn gedrag in het verkeer hierop aan te passen (vertragen van zodra je een kruising/kruispunt nadert, als je een tegenligger op een dubbelrichtingsfietspad kruist, via een hoffelijke belsignaal andere weggebruiker attent maken op je aanwezigheid …). De speedpedelec gebruiker zal hiertoe de nodige mondelinge uitleg krijgen bij de levering van de fiets.

Bij inbreuken op de wetgeving, vastgesteld door de politie, wordt een eventuele boete verhaald op de gebruiker.

6. Algemene verordening gegevensbescherming

De deelnemer gaat akkoord met de verwerking van zijn/haar persoonsgegevens in het kader van de campagne.

Meer informatie over hoe we omgaan met persoonsgegevens lees je in onze privacyverklaring

.